Одним з лауреатів рейтингу «Народне визнання» – «Одесит року» цього року став засновник і Генеральний директор Торгового дому «Strateg» Олександр Сивак. Його масштабна багаторічна благодійна діяльність не залишилася поза увагою одеситів і організаторів: він став лауреатом у традиційній і дуже почесній номінації – «Меценат року»! Сьогодні у Олександра Вячеславовича день народження. Щиросердно вітаємо одеського благодійника і пропонуємо нашим читачам розповідь про нього. Цей матеріал підготовлено для публікації у журналі «Фаворит удачи», героєм обкладинки чергового номеру якого став Олександр Сивак.
Варто переступити поріг офісу Торгового дому «Strateg», як потрапляєш у гамірне молодіжне середовище. У великих, світлих, по-сучасному оздоблених кабінетах одні хлопці і дівчата про щось дискутують біля комп’ютерів, інші по двоє щось обговорюють, пересуваючи між собою папірці і фігурки, а чимала групка зібралася у колі довкола столу і, здається, чимось бавиться… Непосвячений не зрозуміє, що тут відбувається серйозний процес серйозного бізнесу, і саме орієнтир на молодь з притаманним їй креативним мисленням є однією зі складових успіху.
А коли знайомишся з власником і Генеральним директором компанії Олександром Сиваком, переконуєшся: він і сам є такою людиною – креативною, позбавленою стереотипів, по-молодечому енергійною і завзятою. І це вже – головна запорука успішної діяльності і невпинного розвитку компанії, яка займається доволі незвичною справою – виробництвом настільних ігор і наборів для творчості.
За роки своєї підприємницької діяльності Олександр Вячеславович вивів свою філософську формулу успіху: «Ти не можеш керувати лише часом, усе інше – в твоїх руках» – You cannot manage only time, everything else is in your hands.
Від автомобілебудування – до поліграфії
Власне, Олександр Сивак і за віком, як на наше сучасне розуміння, – людина молода. «Мені 45, а я вже маю сина 24 років, і молодшого – п’ятирічного, Миколу і Платошу», – з посмішкою коментує він. І додає: «З 15 років відповідаю за своє життя сам, і ні про що зроблене не шкодую».
Це аж ніяк не самовпевненість, а завидна цілеспрямованість і рідкісна відповідальність за свої вчинки. Після 9-го класу Сашко залишив батьківський дім, щоб самостійно вступити до коледжу машинобудування у Первомайську Миколаївської області і довести батькові: я можу без вашої допомоги, і знань у мене досить. І довів! А після закінчення коледжу, так само доводячи не лише татові, а й собі самому, що може бути цілком самостійним, поїхав до Одеси і вступив до політеху на факультет автомобілебудування і робототехніки. Жив у гуртожитку, підробляв на життя вантажником, займався спортом і ходив у далекі гірські подорожі з друзями з туристичного клубу «Романтик», здобув популярність у студентському колі як діджей на дискотеках, словом, аж ніяк не нудьгував поза навчальним процесом. І при цьому примудрявся успішно вчитися на найскладнішій спеціальності – «динаміка і міцність машин». Там був і сопромат, і фізика, і хімія, і вища математика, однак всі іспити (чесно зізнається – крім одного!) здавав сам, без якихось домовленостей.
Та найскладніші випробування проходив уже після студентських років…
– Коли закінчив інститут, уже спеціальність моя не дуже потрібна була в Україні, та й заробітки в якомусь НДІ, якби вони, як і раніше, працювали, були б мізерні, – згадує Олександр . – А я на четвертому курсі вже став татусем, треба було утримувати родину. Отож за спеціальністю я жодного дня не працював, хоча дуже хотів. Та отримані у вузі знання і набуті у студентські роки навички дуже ціную, вони – назавжди. Головне, чому навчився, – комунікації з іншими людьми, налагодженню ділових стосунків, умінню знаходити потрібну інформацію і загалом – вирішувати різні життєві проблеми… Отож, вирішив заробляти фотографією. Був такий журнал «Фотопродажа», от я для нього і знімав машини на автобазарі, адже для мене машини були рідною темою, також робив рекламні фотосесії для готелів і таке інше…
Досить швидко виконання чиїхось замовлень переросло у власний бізнес. У 30 років Олександр Сивак уже був засновником рекламно-інформаційної агенції «МедіаКомпас Україна» і став власником низки рекламних видань, орієнтованих на автомобільну тематику: журнал «Автобазар», газета «Автореклама», довідник «Автобізнес».
2006 року створена ним агенція вийшла на нову орбіту – транспортно-рекламного та виставкового бізнесу. Ще одним напрямком діяльності стало для Олександра Сивака і його команди проведення масштабних виставок-форумів, на які він купив права: «Одеса», «Trans Expo Odesa». «Южна Пальміра», «Одеса Бот Шоу».
Тоді ж став власником одного з найсолідніших спеціалізованих видань – журналу «Судноплавство», вступив до Національної спілки журналістів України. Адже справедливо вважав: якщо від видання суто рекламних газет і журналів прийшов час відмовитися на користь інтернету, то ніщо не зможе замінити престижність публікацій на сторінках журналу європейського зразка, читачами якого є керівники провідних транспортних підприємств та морської галузі.
…Здавалося б, така багатоаспектна масштабна діяльність мала цілком поглинути весь час і сили, всю увагу. А тим часом багаторічний зв’язок з поліграфією, необхідність стеження за процесом друку стали поштовхом до початку нового бізнесу у зовсім іншій сфері – виробництва настільних ігор та наборів для творчості.
Тактика і стратегія нового бізнесу
– Одного разу я отримав замовлення на виготовлення тематичної настільної гри, – згадує Олександр. – Зробив і зрозумів, що мені цікаво виготовляти так звані настілки. Всі мої попередні проєкти починалися саме з того, що це було мені цікаво. А коли чимось по-справжньому захоплюєшся, то це захоплення здатне швидко перерости у бізнес. Коли ж вирішив, що варто заснувати нову компанію, то назвав її Strateg, адже настільні ігри – це завжди про тактику та стратегію. Це слово мені подобається ще й тому, що з давньогрецької воно перекладається як «мистецтво полководця».
Чіткої дати заснування компанії, певно, немає, все, починаючи з 2006 року, спочатку розвивалося спонтанно. Але у 2021-му ми вирішили відсвяткувати 15 років діяльності. Спочатку «Strateg» складався з мене й ідеї. Першими виготовили класичні, добре відомі і улюблені широким загалом ігри: монополію, доміно та різноманітні «бродилки». Я залучив до проєкту двох дизайнерів, які розробили 20 ігор, зокрема серію «Цікава математика», «Правила дорожнього руху», «Тварини дикого світу»… А далі процес невпинно розвивався і ставав усе більш масштабним.
Нині тільки наша команда налічує близько 200 працівників, і це вже не лише Торговий дім «Strateg», а й приватне підприємство «Мир Лео», інтернет-магазини «Платошка», «Ніктойс», «AV-Store». Якщо ж врахувати кількість робочих місць, які потрібні для виготовлення комплектуючих іншими підприємствами, то можна нарахувати й понад тисячу людей. А наш асортимент складається з майже 1000 ігор, 1500 картин за номерами та майже 800 видів алмазної мозаїки. Я пишаюся тим, що 2019 року ТОВ «Стратег Україна» стало переможцем у Всеукраїнському рейтингу «Сумлінний платник податків». А у 2022-му ми отримали почесний знак «Вироблено в Одеській області», впроваджений головою Одеською облдержадміністрації, і це переконливо свідчить про якість нашої продукції.
Сьогодні велику команду очолює подружжя Сивак: Олександра можна назвати стратегом процесу, а його дружину Ірину – тактиком, бо взяла на себе безпосереднє керівництво щоденним робочим процесом. Віддавши данину класиці (і не забуваючи про неї понині), Торговий дім «Strateg» надає перевагу новаторству, пильно слідкуючи за трендами і модними тенденціями. Нині це товари не лише для дітей, а й для підлітків та дорослих. Працюють над розробкою і виготовленням інтелектуальних, освітніх, пізнавальних ігор, що розвивають пам’ять, логіку, аналітичні здібності людей різного віку. Є, крім настільних, невеличкі ігри, які можна покласти до кишені чи сумочки і взяти з собою у дорогу, пазли, слайми, а ще набори для творчого розвитку – картини за номерами, алмазна мозаїка, набори для ліплення. Асортимент постійно зростає і урізноманітнюється.
– Усі іграшки можна поділити на три різновиди: для розваг, навчання та хобі, – коментує Ірина. – Розуміючи це, треба при покупці зважати на індивідуальні особливості конкретної дитини і вибрати те, що їй більше до вподоби або найбільш актуальне для неї. Звертаючись до магазинів ТД «Strateg» в інтернеті, можна завжди отримати допомогу та підказку консультантів.
– А якби мене запитали, яку одну-єдину настільну гру варто купити для спільної сімейної розваги, я б порадив Be Ukrainian, – додає Олександр. – Вона складається з питань про українські міста, пам’ятки, героїв, визначні події, тваринний і рослинний світ. У родинному колі можна пізнавати нашу рідну країну і полюбити її ще більше.
На часі – патріотичний тренд!
Як це не дивно звучить, та широкомасштабна війна, яка негативно позначилася на всіх бізнес-сферах країни, дала новий поштовх для розвитку ТД «Strateg».
Ненадовго припинивши свою діяльність 24 лютого, колектив швидко знову взявся до роботи.
– Коли почалося масштабне вторгнення, ми поставили бізнес на паузу , – розповідає Генеральний директор. – За два дні законсервували всі процеси, видали працівникам зарплату й перебували у такому стані десь з тиждень. Перша розгубленість від неочікуваних трагічних подій швидко минула. В Одесі, попри загрозу ворожого десанту, було більш-менш спокійно, та й колектив здебільшого залишався тут. Тож я вирішив, що, продовжуючи свою звичну справу, нам усім разом буде легше протистояти невпевненості у завтрашньому дні. І дуже швидко переконався, що був правий. Уже 15 березня ми почали повноцінну роботу. Початок весни відпрацювали навіть краще, ніж сподівалися. У травні змогли вийти на довоєнні показники. А у вересні їх суттєво перевершили. Важливо, що я був весь час на місці, адже коли керівник перебуває поруч з командою, це додає мотивації. Крім того, ми максимально забезпечуємо фінансову складову бізнесу, не затримуємо виплати, ще й допомагаємо співробітникам продуктовими наборами. Те, як ми відповіли на виклики цього дуже важкого періоду, переконало мене: ти не можеш керувати лише часом, усе інше – в твоїх руках.
Те, що бізнес працює, важливо і для країни, для міста: надходять податки до бюджетів, а працівники компанії не потребують допомоги держави. А в даному випадку є ще кілька важливих для суспільства складових. По-перше, діти завжди мають потребу в розвагах, а за таких обставин, які створила у нашому житті війна, це просто терапевтична необхідність для дитячої психіки. А по-друге, «Strateg» запустив цілу серію патріотичних ігор, а це вже – найкращий шлях у виховання малечі, та й дорослих може потішити.
– Коли ми повернулися до роботи, я поставив перед колективом завдання: потрібні патріотичні іграшки, причому такі, які можна покласти до кишені, коли спускаєшся до сховищ, – коментує Олександр В’ячеславович. – У цей час уже почало з’являтися багато мемів: то про жінку, яка збила ворожий дрон банкою з огірками, то про вкрадені трактористами танки… Дизайнери підхопили ідею. І швидко з’явилися наші ігрові хіти: «Ой у лузі», «Скажи паляниця», «Знай наших» та інші. Реакція покупців переконала: люди у захваті, вони писали нам, дякували, ділилися своїми враженнями і навіть давали поради, підказували ідеї. Серія патріотичних ігор і далі доповнюється, адже події, здатні надихнути на створення нових ігор, відбуваються чи не щодня, та й мемів не бракує. А ще плануємо розробити стратегічну гру за мотивами сучасної російсько-української війни.
- У нашого бізнесу в ці місяці війни виявилися також інші особливості, – доповнює Ірина Сивак. – Усі ігри стали україномовними. Ми і самі свідомі того, що є така потреба у покупця, і наші партнери – мережі магазинів – перестали брати ігри, виконані російською. Більше того, зараз багато ігор ми експортуємо до тих країн, які прийняли наших вимушених біженців з дітками, тамтешні магазини залюбки їх беруть на продаж, особливо у Польщі. Друга особливість – ціна: ми зрозуміли, що варто більше виробляти недорогих ігор, вартістю до 150 гривень, адже з грошима у людей зараз сутужно, а все одно діткам щось купують, роблять подарунки…
Якість – понад усе!
Як батьки і відповідальні виробники, подружжя Сивак особливу увагу приділяє якості своєї продукції, справедливо вважаючи, що це має бути не менш важливою її перевагою, ніж цікавий розвиваючий зміст.
– Насамперед, хочу наголосити, що всі наші іграшки виготовляються з гіпоалергенних матеріалів, – підкреслює Олександр. – Крім того, їх перевіряють психологи. Математичні чи лінгвістичні іграшки разом з нами розробляють учителі та логопеди. Особистий досвід батьківства також допомагає зрозуміти, яку продукцію робити. Ти розумієш, що дав би своїй дитині до рук, а що ні.
З 2017 року ми почали регулярно відвідувати міжнародні дитячі виставки, які проходять у нашій країні та за кордоном – у Німеччині, Польщі, Об’єднаних Арабських Еміратах і робити експозиції продуктів торгової марки Strateg. Це дуже допомогло зрозуміти, на якому рівні зараз перебуває виробництво іграшок в Україні і який рівень наших продуктів. У таких поїздках не лише запозичуємо кращий чужий досвід, а й змінюємо ставлення до української продукції та привчаємо гідно оцінювати її якість, не занижувати ціну лиш через те, що вона made in Ukraine.
«За благодійність відповідаю особисто»!
Від початку повномасштабного вторгнення компанія дарує розвиваючі ігри дітям, які змушені були втікати з небезпечних регіонів, а також передає кошти для дітей-сиріт, чиї дитбудинки постраждали від обстрілів. Нещодавно на благодійному заході «Мрія життя» ТД «Strateg» зробив внесок у сумі 450 000 гривень.
Тим часом благодійність для Олександра Сивака – це не лише достойний відгук на трагічні виклики воєнного часу, вона давно стала доброю ознакою діяльності очолюваних ним підприємств.
Скажімо, у 2019-му компанія встановила національний рекорд, виклавши у Міжнародний день захисту дітей у парку біля кінотеатру, де відбувалося святкування, найдовшу доріжку зі 110 000 настільних ігор та наборів дитячої творчості, які потім були подаровані юним глядачам. А наступного року «Strateg» встановив своєрідний світовий рекорд і ввійшов до книги Національних рекордів України, склавши дивовижну піраміду із 111 627 ігор висотою майже сім метрів! Сталося це на Святого Миколая, у переддень Різдва, і ці ігри потім стали святковими подарунками для діток з дитячих будинків та малозабезпечених сімей.
Мова вже не йде про постійну партнерську участь у різних благодійних акціях, дитячих святах і таке інше.
– Благодійність – це окрема важлива складова діяльності нашої компанії, і нею я займаюся особисто, – наголошує Олександр. – Можуть зателефонувати з дитячого будинку, і ми передамо туди наші патріотичні іграшки та, за потреби, іншу допомогу. Є госпіталі, лікарні, які до нас звертаються напряму або через благодійні фонди.
Бесідувала Галина Владимирська
Фото: Олег Владимирський, архів ТД Strateg»